Corona

Tips voor Zoom-sessies met personen met een beperking

Konekt organiseert verschillende langdurige opleidingen met jongvolwassenen met een verstandelijke beperking. Zoals de opleiding tot co-begeleider in de kleuterklas of het talentprogramma Brake-Out. Door corona liggen de live ontmoetingen met onze cursisten voor een tijd stil. Toch zetten we een deel van het programma online verder, via individuele coaching en groepssessies met Zoom.

Zoom corona coaching

Voorbereiding en communicatie

  • Kies een zo gunstig mogelijk moment voor de sessie. Denk bijvoorbeeld aan ouders die moeten werken, maar waarvan hun hulp noodzakelijk is om in te loggen. Misschien volgt een deelnemer de Ramadan en is een online opleiding ’s morgens heel vermoeiend.
  • Stuur op voorhand een mail naar alle deelnemers. Zet daarin de onderwerpen die in de Zoom-sessie aan bod zullen komen.
  • Mail deelnemers een filmpje, waarin je uitlegt wat er in de vorige sessie gebeurde en hoe de nieuwe sessie zal verlopen.
  • Mail de Zoom-link al op voorhand doorsturen naar de deelnemers. Stuur hem de dag zelf nog eens als reminder.
  • Zorg dat cursisten al een halfuur of kwartier voor de start van de sessie de kans krijgen om zich in te loggen. Velen hebben dit nodig om zich te kunnen installeren en even tot rust te komen.
  • Dos en donts tijdens zoom sessie
  • Opbouw van een sessie
  • Voorbereiding en communicatie

Opbouw van een sessie

  • Start eerst met de grote groep, om te kijken hoe het met iedereen gaat.
  • Neem in het begin van de sessie de planning nog eens door met de deelnemers. Dit zorgt voor structuur en duidelijkheid over wat er zal gebeuren in het komende uur.
  • Na een tijd kan je de groep eventueel opsplitsen in kleine 'rooms'. Op deze manier kan je differentiatie toepassen. Verdeel bijvoorbeeld een groep met deelnemers die nood heeft aan meer ondersteuning en een groep die inhoudelijk dieper wil gaan.
  • Bouw de sessies op volgens een duidelijke structuur. Leg vast welke deelnemer wanneer aan de beurt is en wanneer je wat juist gaat doen.
  • Spreek in het begin een moment af wanneer deelnemers vragen aan elkaar mogen stellen. Dan doen ze dit niet tijdens de hele Zoom-sessie.
  • Een Zoom-sessie duurt meestal een uur. Er is een goede afwisseling nodig tussen theorie en actief dingen doen, om ieders aandacht erbij te houden.

Wat doen of waarover praten tijdens een Zoom-sessie

  • Stuur deelnemer op voorhand een postpakket met cursusmateriaal op. De inhoud ervan kun je gebruiken tijdens de vorming.
  • Doe een quiz of stellingenspel. Cursisten tonen hoe zij over die stelling denken door een rood of groen voorwerp omhoog te steken.
  • Bij Brake-Out Antwerpen doen ze altijd een toffe, actieve opwarmer.
  • Nodig een externe personen uit in de Zoom-sessie. Dat geeft een andere dynamiek. Voor deelnemer is het tof dat ze rechtstreeks vragen kunnen stellen aan de experten van het vak.
  • Je kunt een Padlet-bord aanmaken, waarop cursisten vragen kunnen stellen aan een gastspreker. Dit deden we bijvoorbeeld voor de opleiding co-begeleider in de kleuterklas. De gastspreker was in dit geval een kleuterleider.
  • Steek genoeg afwisseling in de vorming, zodat niemand afhaakt. Werken met foto’s, filmpjes en powerpoints helpt om nieuwe informatie over te brengen.
  • Als begeleider kun je jouw scherm delen en op die manier aan de anderen tonen wat jij op je computer ziet.
  • In het artikel Tips om virtueel te verbinden in tijden van corona geven we een lijst mogelijke onderwerpen om rond te werken.

Andere do's en don'ts

  • Zorg dat je ook contact hebt met de supporters van de deelnemers. Veel cursisten geraken zonder hun hulp niet in de Zoom-sessie.
  • Voor sommige deelnemers kan het erg druk worden tijdens een vorming, bijvoorbeeld wanneer iedereen door elkaar praat. Als begeleider beheer je de microfoons van alle deelnemers. Je kan iedereen op stil zetten en beslissen wie wanneer kan praten.
  • Als je een video wil delen, kan het zijn dat je geluid niet goed doorkomt tot bij de deelnemers. Wanneer je op de knop 'scherm delen' duwt, moet je onderaan aanduiden dat je ook het geluid wil delen.
  • Visualisatie met foto's, picto's en illustraties was altijd al een belangrijk gegeven, maar is tijdens online vormingen bijna essentieel om iedereen mee te krijgen.
  • Voor iemand in een voorziening is het soms moeilijk om mee te doen en niet gestoord te worden. Het is een uitdaging om deze persoon mee te nemen in de opleiding. Laat je daar zeker niet door tegenhouden.
  • In het artikel Tips om virtueel te verbinden in tijden van corona geven we je nog meer nuttige tips.

Thuisopdrachten voor tussen 2 sessies

Zoom-sessies duren meestal maar een uur. Het is fijn dat we ook tussen die sessies verbinding kunnen houden met onze cursisten. Collega's Femke, Marijke en Frauke vertellen hoe ze het vuur ook tussendoor warm houden.

Femke: 'Opdrachten gelinkt aan kleuterklas'

"Aan de cursisten die de opleiding tot Co-begeleider in een kleuterklas volgen, geven we tussentijdse opdrachten die link met dat thema hebben. Stagiairs Nelle en Maxime maakten verschillende leuke vlogs, met vrijblijvende opdrachten zoals een cake bakken of knutselwerkjes maken. Die konden de deelnemers bekijken op een verborgen YouTube-link. Vaak stuurden ze ons nadien een foto of filmpje van zichzelf in actie. We deelden ook een interview met iemand die in de kinderopvang werkt. Zij vertelde ons hoe ze daar op moeten werken met de corona-maatregelen."

Marijke: 'Wandelbingo'

"Net voor de coronacrisis werkten we bij Brake-Out Antwerpen rond het thema gezondheid. Tijdens de online coaching stuurden we aan enkele deelnemers een wandelbingo, met daarop plekken/dingen die ze tijdens een wandeling in hun buurt moesten zien te vinden. Bij elk gevonden ding stuurden ze dan een selfie naar mij als ‘bewijsmateriaal’. Wanneer de wandelbingo helemaal afgevinkt was, stuurde ik als beloning het recept van een makkelijk en gezond ijsje met Griekse yoghurt, bevroren fruit en honing. Enkele deelnemers maakten daarna zelf een wandelbingo voor hun mede-Brake-Outers, met andere plekken en dingen."

Frauke: 'Online dans-, stretch- en yogasessies'

"De dansers van Platform-K hebben geen zittend gat. Omdat de lessen in de dansstudio niet meer kunnen doorgaan, doen we met de groep online dans-, strech- en yogasessies. We geven ook af en toe video's met opdrachten, zoals 'creëer je eigen choreo'. Het is tof om te zien hoe alle dansers daar op hun eigen manier mee aan de slag gaan."

Datum bericht vr 29 mei '20