Corona

Jongeren met een beperking online coachen: enkele succesmomenten.

In het voorjaar van 2020 schakelde de werking van Brake-Out een tijd over op online coaching en verbinding. Ook al was het een pittige oefening, coaches Larissa en Kris beleefden verschillende hoera-momenten van achter hun computer.

Corona online coachen

Zo pakte Brake-Out coach Larissa drempels bij cursisten aan


Weerstand wegwerken

Soms gebeurt het dat een deelnemer zich tegen alles weert en niets wil doen. Op zo'n moment probeer ik met voorspelbaarheid en duidelijkheid te werken. Ik ga op zoek naar de kleine dingen die hij echt leuk vindt en plan die in voor onze gesprekken. Door die structuur gaat de weerstand vaak liggen. Blijf niet volharden in bepaalde activiteiten die de persoon vóór corona heel graag deed. Zoek uit waar hij of zij op dit moment echt nood aan heeft. Een van onze cursisten tekende vroeger graag, maar tekende niets meer in de lockdown en bleef gewoon in de zetel zitten. Uiteindelijk werd duidelijk dat hij wel contact wou met mensen, maar niet met zijn familie. We besloten een cake te maken en een foto te sturen naar alle personen met wie hij die cake wou opeten. Op die manier stond hij dichter bij hen. Later at hij de cake trouwens op met zijn familie. Ondertussen komt de deelnemer wel weer tot activiteit. Wekelijks plannen we iets in wat hij graag doet voor anderen.

Paniek en vragen ventileren

Een van de cursisten stuurde zijn netwerk elk dag en elk uur berichten om te vragen hoe lang de lockdown nog ging duren. Hij vroeg wanneer hij de trein terug mocht nemen, wanneer Brake-Out weer zou starten. Die berichten waren heel belastend voor zijn netwerk. Zijn vrienden lieten het uiteindelijk niet meer toe. Ze namen de telefoon niet op en stuurden geen berichten meer terug. Daardoor werd hij nog kwader en angstiger. Als coach stelde ik met hem een duidelijke structuur op. Om de twee dagen bellen we nu 30 minuten. Telkens op het zelfde tijdstip. Zo weet hij dat hij zijn vragen moet bundelen tot op dat moment. We hebben online een gedeeld document waar hij zijn vragen opschrijft. Zo hoeft hij niet elke dag te sms'en, maar kan hij zijn angst toch van zich afschrijven. Ook met zijn netwerk en vrienden heeft hij nu vaste belmomenten. Zo ontstaat een structuur en is er geen afwijzing meer.

Blijf niet volharden in bepaalde activiteiten die de persoon vóór corona heel graag deed. Zoek uit waar hij/zij op dit moment echt nood aan heeft.
Larissa, coach Brake-Out Gent

Brake-Out coach Kris zorgde ook online voor verbinding


Deelnemers die elkaar inspireren

Tijdens een duochoaching raakte deelnemer Aline geïnspireerd door deelnemer Jessica. Jessica werkte thuis met een takenbord en vertelde daarover in hun online duogesprek. De ouders van Aline waren enthousiast, maar wisten niet meteen hoe eraan te beginnen. Na co-creatie met mij had Aline een week later ook haar takenbordje.

Schema's op maat maken

Deelnemer Marlies heeft het moeilijk om een gesprek aan te knopen. Tijdens Brake-Out ontdekten we samen wat ze nodig heeft om dit beter te kunnen. Op vraag van Marlies oefenden we hier ook online op verder. Ik maakte samen met Marlies een oefenschema op maat en deelde het online met haar.

Cursisten activeren

Deelnemer Ineke geniet van het online educatief aanbod dat we met Brake-Out aanbieden. Ze vindt de filmpjes leuk om te bekijken, maar tot voor kort deed ze er niets actiefs mee. Na een individueel telefoongesprek bakte ze volledig zelfstandig een chocoladecake aan de hand van ons instructiefilmpje.

Steeds beter communiceren

Het is heerlijk om zien hoe deelnemers Tom en Liv ook genieten van het virtueel contact met elkaar. Na enkele weken merk ik al een evolutie in de manier waarop ze vragen aan elkaar stellen. Daar oefenden we vroeger ook al op bij Brake-Out, maar nu de noodzaak hoger is, zien we nog meer motivatie bij iedereen. Communiceren is moeilijk voor verschillende deelnemers, maar het gaat elke week beter. De cursisten hebben er superveel plezier in.

Geplaatst op di 2 juni '20