Corona

Coachen en verbinden met mensen met een beperking in tijden van corona

Ook in tijden van lockdown en sociale afstand bouwen we bij Konekt en Brake-Out verder aan onze missie. Dat is een samenleving waar personen met en zonder beperking vanuit hun talent voluit samen leven, leren en werken. We delen graag met jou onze praktische tips en eigen ervaringen met virtueel verbinden en afstandscoaching van personen met een beperking en/of ASS.

Corona digitalisering

Digitaal aan de slag? Zo begin je eraan


Geef de deelnemers vertrouwen

Ook online geef je deelnemers meer vertrouwen door de principes van de circle of courage toe te passen. Dit waardenkader stelt dat iemand zich emotioneel in evenwicht voelt wanneer hij/zij vier universele noden beantwoord ziet: ik hoor erbij (ik voel me verbonden), ik kan het, ik doe het zelf en ik doe dingen voor anderen. Zoek naar een goed evenwicht tussen comfortzone en toch wat stretchen om nieuwe dingen te leren.

Zorg voor structuur en voorspelbaarheid

Creëer een vaste structuur, zowel in het tijdstip van het gesprek als in de elementen waaruit het gesprek is opgebouwd. Die voorspelbaarheid geeft deelnemers rust en vertrouwen. Maak in de mate van het mogelijke gebruik van de dagplannen die de deelnemer al vóór corona gebruikte. Doe daar dan eventueel aanpassingen aan.

Check de draagkracht van supporters

Zoek uit of ouders /d voldoende draagkracht hebben om een deelnemer te begeleiden in het online leerproces. Wees flexibel rond het kanaal waarmee je online communiceert, of dat nu Whereby is, Zoom, Whatsapp, Messenger, computer of smartphone.

Gevoelens tonen mag

Geef deelnemers de ruimte om hun gevoelens van angst, verdriet of stress te uiten. Ga samen op zoek naar hoe ze die stress kunnen verminderen. Bij sommige deelnemers lukt dat misschien met een fysieke activiteit. Bijvoorbeeld: meedoen met online bewegingsoefeningen. Anderen hebben eerder baat bij een creatieve activiteit, zoals koken met een vlog als inspiratiebron.

Bied visuele ondersteuning

Ondersteun visueel waar nodig. Laat filmpjes zien (al dan niet zelf opgenomen) of toon een Word-document met Sclera-prenten... Door je scherm virtueel te delen met de deelnemer, kun je alles tonen wat op jouw computer staat.

Maak dankbaar gebruik van deze unieke kans

Deze rare tijd biedt een unieke kans om ouders en netwerk meer te betrekken. Supporters krijgen in sneltempo een zicht op de inhoud van jouw aanbod, op de manier waarop jullie coachen en communiceren. Het is het uitgelezen moment om met hen in overleg te gaan en dingen af te toetsen. Samen kunnen jullie de impact van de begeleiding vergroten. Ook voor jezelf is het een kans om nieuwe media te leren kennen en te gebruiken. De lockdown leverde al veel personen op die eerst niet durfden Skypen en nu elke dag virtuele gesprekken houden met hun vrienden.

De website E-inclusie heeft heel wat eenvoudig verstaanbare handleidingen voor apps en programma’s.

Tips voor individuele en groepsgesprekken

  • Creëer een vaste structuur met elementen die in elk gesprek terug aan bod komen. Voorzie ook ruimte voor vragen.
  • Kies voor een combinatie van groepsgesprekken en individuele coaching. Die individuele gesprekken kunnen eventueel dienen als voorbereiding op het educatieve groepsmoment.
  • Zorg dat deelnemers voldoende tijd hebben om met elkaar te praten en ervaringen uit te wisselen. Ook zij missen hun sociaal contact!
  • Soms is het nuttig om na de groepssessies nog een individueel vragenkwartier te doen. Soms heeft iemand angst door dingen die gezegd zijn in het groepsgesprek. Die dingen kun je dan nog even individueel uitklaren.
  • Een videogesprek kan heel overweldigend zijn, met veel prikkels. In een cool down-moment achteraf kun je de paniek vaak wat weghalen..
  • Doe ook videogesprekken met twee deelnemers. De cursisten voelen extra verbondenheid en kunnen van elkaar leren.
Communiceren is moeilijk voor verschillende deelnemers, maar het gaat elke week beter. De cursisten hebben er superveel plezier in.
Kris, coach Brake-Out Leuven

Mogelijke onderwerpen voor online gesprekken


Coronamaatregelen

Wat kan wel en niet volgens de coronamaatregelen van die bepaalde week? Vertel over concrete voorbeelden uit verschillende situaties. Geef per week een overzicht met pictogrammen van wat wel/niet mag en mail dat overzicht door in pdf.

Themagesprekken

Laar de cliënt zeggen waar zijn/haar interesses op dit moment liggen. Blijf die interesses verder aanwakkeren. Dat kan moedeloosheid, hopeloosheid of somberheid verminderen.

Projecten

Werk rond een thema dat terugkomt, iets om naar uit te kijken. Bijvoorbeeld:

  • Schrijf samen met de deelnemer een lied.
  • Maak samen met twee andere deelnemers een tekst rond de ideale wereld. Ieder maakt de tekst eerst apart. Daarna lezen we de teksten aan elkaar voor.
  • Stap-voor-stap tekeningen maken op de computer of op papier. Nadien toon je de tekeningen aan elkaar.
  • Brieven schrijven en posten.
  • Stel jouw coach-vragen aan de deelnemer a.d.h.v. verschillende spelvormen, zoals bingo of memory.
  • Werk met de 'Geef me de 5': Wie, Wat, Waar, Wanneer, Hoe?. De deelnemer kan zelf elke keer de 5 vingers aflopen. Is er 1 ding niet duidelijk, dan kan je daarover praten.
  • Neem een kaart waarop de woonplaats van de deelnemer staat. Teken er een straal er rond en duid aan wat de persoon allemaal kan doen in zijn/haar directe omgeving. Zo is het ook visueel duidelijk.

Webinar: hoe kwetsbare groepen ondersteunen tijdens corona

Herbekijk hier een webinar dat het het Vlaams Agentschap voor Personen met een handicap (VAPH), Onafhankelijk Leven vzw en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) op 13 mei 2020 organiseerden. In dat webinar toonden enkele steden en gemeenten hoe ze kwetsbare groepen ondersteuning geven in deze moeilijke periode. Er kwamen ook verhalen en goede praktijkvoorbeelden uit heel Vlaanderen aan bod, waaronder die van Brake-Out.

Datum bericht vr 15 mei '20