Overslaan en naar de inhoud gaan

Top navigatie

Tips om virtueel te verbinden in tijden van corona

Ook in tijden van lockdown en sociale afstand bouwen we bij Konekt en Brake-Out verder aan onze missie. Dat is een samenleving waar personen met en zonder beperking vanuit hun talent voluit samen leven, leren en werken. Op deze pagina bundelen we praktische tips en delen we onze ervaringen met virtueel verbinden en afstandscoaching van personen met een beperking en/of ASS.

Digitaal aan de slag? Zo begin je eraan

Geef de deelnemers vertrouwen
Ook online geef je deelnemers meer vertrouwen door de principes van de circle of courage toe te passen. Dit waardenkader stelt dat iemand zich emotioneel in evenwicht voelt wanneer hij/zij vier universele noden beantwoord ziet: ik hoor erbij (ik voel me verbonden), ik kan het, ik doe het zelf en ik doe dingen voor anderen. Zoek naar  een goed evenwicht tussen comfortzone en toch wat stretchen om nieuwe dingen te leren.

Zorg voor structuur en voorspelbaarheid
Creëer een vaste structuur, zowel in het tijdstip van het gesprek als in de elementen waaruit het gesprek is opgebouwd. Die voorspelbaarheid geeft deelnemers rust en vertrouwen. Maak in de mate van het mogelijke gebruik van de dagplannen die de deelnemer al vóór corona gebruikte. Doe daar dan eventueel aanpassingen aan.

Check de draagkracht van supporters
Zoek uit of ouders /d voldoende draagkracht hebben om een deelnemer te begeleiden in het online leerproces. Wees flexibel rond het kanaal waarmee je online communiceert, of dat nu Whereby is, Zoom, Whatsapp, Messenger, computer of smartphone.

Gevoelens tonen mag
Geef deelnemers de ruimte om hun gevoelens van angst, verdriet of stress te uiten. Ga samen op zoek naar hoe ze die stress kunnen verminderen. Bij sommige deelnemers lukt dat misschien met een fysieke activiteit. Bijvoorbeeld: meedoen met online bewegingsoefeningen. Anderen hebben eerder baat bij een creatieve activiteit, zoals koken met een vlog als inspiratiebron.

Bied visuele ondersteuning
Ondersteun visueel waar nodig. Laat filmpjes zien (al dan niet zelf opgenomen) of toon een Word-document met Sclera-prenten... Door je scherm virtueel te delen met de deelnemer, kun je alles tonen wat op jouw computer staat.

Maak dankbaar gebruik van deze unieke kans
Deze rare tijd biedt een unieke kans om ouders en netwerk meer te betrekken. Supporters krijgen in sneltempo een zicht op de inhoud van jouw aanbod, op de manier waarop jullie coachen en communiceren. Het is het uitgelezen moment om met hen in overleg te gaan en dingen af te toetsen. Samen kunnen jullie de impact van de begeleiding vergroten. Ook voor jezelf is het een kans om nieuwe media te leren kennen en te gebruiken. De lockdown leverde al veel personen op die eerst niet durfden Skypen en nu elke dag virtuele gesprekken houden met hun vrienden.

De website E-inclusie heeft heel wat eenvoudig verstaanbare handleidingen voor apps en programma’s.

6 tips voor individuele en groepsgesprekken

  1. Creëer een vaste structuur met elementen die in elk gesprek terug aan bod komen. Voorzie ook ruimte voor vragen.
  2. Kies voor een combinatie van groepsgesprekken en individuele coaching. Die individuele gesprekken kunnen eventueel dienen als voorbereiding op het educatieve groepsmoment.
  3. Zorg dat deelnemers voldoende tijd hebben om met elkaar te praten en ervaringen uit te wisselen. Ook zij missen hun sociaal contact!
  4. Soms is het nuttig om na de groepssessies nog een individueel vragenkwartier te doen. Soms heeft iemand angst door dingen die gezegd zijn in het groepsgesprek. Die dingen kun je dan nog even individueel uitklaren.
  5. Een videogesprek kan heel overweldigend zijn, met veel prikkels. In een cool down-moment achteraf kun je de paniek vaak wat weghalen..
  6. Doe ook videogesprekken met twee deelnemers. De cursisten voelen extra verbondenheid en kunnen van elkaar leren.

Mogelijke onderwerpen voor online gesprekken

Corona-maatregelen
Wat kan wel en niet volgens de coronamaatregelen van die bepaalde week?  Vertel over concrete voorbeelden uit verschillende situaties. Geef per week een overzicht met pictogrammen van wat wel/niet mag en mail dat overzicht door in pdf. 

Themagesprekken
Laar de cliënt zeggen waar zijn/haar interesses op dit moment liggen. Blijf die interesses verder aanwakkeren. Dat kan moedeloosheid, hopeloosheid of somberheid verminderen.

Projecten
Werk rond een thema dat terugkomt, iets om naar uit te kijken. Bijvoorbeeld:

  • Schrijf samen met de deelnemer een lied. 
  • Maak samen met twee andere deelnemers een tekst rond de ideale wereld. Ieder maakt de tekst eerst apart. Daarna lezen we de teksten aan elkaar voor.
  • Stap-voor-stap tekeningen maken op de computer of op papier. Nadien toon je de tekeningen aan elkaar.
  • Brieven schrijven en posten.
  • Stel jouw coach-vragen aan de deelnemer a.d.h.v. verschillende spelvormen, zoals bingo of memory. 
  • Werk met  de 'Geef me de 5': Wie, Wat, Waar, Wanneer, Hoe?. De deelnemer kan zelf elke keer de 5 vingers aflopen. Is er 1 ding niet duidelijk, dan kan je daarover praten.
  • Neem een kaart waarop de woonplaats van de deelnemer staat. Teken er een straal er rond en duid aan wat de persoon allemaal kan doen in zijn/haar directe omgeving. Zo is het ook visueel duidelijk.
Communiceren is moeilijk voor verschillende deelnemers, maar het gaat elke week beter. De cursisten hebben er superveel plezier in. * Brake-Out coach Kris

De virtuele hoeramomenten van Brake-Out coach Kris

Deelnemers die elkaar inspireren
Tijdens een duochoaching raakte deelnemer Aline geïnspireerd door deelnemer Jessica. Jessica werkte thuis met een takenbord en vertelde daarover in hun online duogesprek. De ouders van Aline waren enthousiast, maar wisten niet meteen hoe eraan te beginnen. Na co-creatie met mij had Aline een week later ook haar takenbordje.

Schema's op maat maken
Deelnemer Marlies heeft het moeilijk om een gesprek aan te knopen. Tijdens Brake-Out ontdekten we samen wat ze nodig heeft om dit beter te kunnen. Op vraag van Marlies oefenden we hier ook online op verder. Ik maakte samen met Marlies een oefenschema op maat en deelde het online met haar.

Cursisten activeren
Deelnemer Ineke geniet van het online educatief aanbod dat we met Brake-Out aanbieden. Ze vindt de filmpjes leuk om te bekijken, maar tot voor kort deed ze er niets actiefs mee. Na een individueel telefoongesprek bakte ze volledig zelfstandig een chocoladecake aan de hand van ons instructiefilmpje.

Steeds beter communiceren
Het is heerlijk om zien hoe deelnemers Tom en Liv ook genieten van het virtueel contact met elkaar. Na enkele weken merk ik al een evolutie in de manier waarop ze vragen aan elkaar stellen. Daar oefenden we vroeger ook al op bij Brake-Out, maar nu de noodzaak hoger is, zien we nog meer motivatie bij iedereen. Communiceren is moeilijk voor verschillende deelnemers, maar het gaat elke week beter. De cursisten hebben er superveel plezier in.

Blijf niet volharden in bepaalde activiteiten die de persoon vóòr corona heel graag deed. Zoek uit waar hij/zij op dit moment echt nood aan heeft. * Brake-Out coach Larissa

Zo pakte Brake-Out coach Larissa drempels bij cursisten aan

Weerstand wegwerken
Soms gebeurt het dat een deelnemer zich tegen alles weert en niets wil doen. Op zo'n moment probeer ik met voorspelbaarheid en duidelijkheid te werken. Ik ga op zoek naar de kleine dingen die hij echt leuk vindt en plan die in voor onze gesprekken. Door die structuur gaat de weerstand vaak liggen. Blijf niet volharden in bepaalde activiteiten die de persoon vóór corona heel graag deed. Zoek uit waar hij of zij op dit moment echt nood aan heeft. Een van onze cursisten tekende vroeger graag, maar tekende niets meer in de lockdown en bleef gewoon in de zetel zitten. Uiteindelijk werd duidelijk dat hij wel contact wou met mensen, maar niet met zijn familie. We besloten een cake te maken en een foto te sturen naar alle personen met wie hij die cake wou opeten. Op die manier stond hij dichter bij hen. Later at hij de cake trouwens op met zijn familie. Ondertussen komt de deelnemer wel weer tot activiteit. Wekelijks plannen we iets in wat hij graag doet voor anderen.

Paniek en vragen ventileren
Een van de cursisten stuurde zijn netwerk elk dag en elk uur berichten om te vragen hoe lang de lockdown nog ging duren. Hij vroeg wanneer hij de trein terug mocht nemen, wanneer Brake-Out weer zou starten. Die berichten waren heel belastend voor zijn netwerk. Zijn vrienden lieten het uiteindelijk niet meer toe. Ze namen de telefoon niet op en stuurden geen berichten meer terug. Daardoor werd hij nog kwader en angstiger. Als coach stelde ik met hem een duidelijke structuur op. Om de twee dagen bellen we nu 30 minuten. Telkens op het zelfde tijdstip. Zo weet hij dat hij zijn vragen moet bundelen tot op dat moment. We hebben online een gedeeld document waar hij zijn vragen opschrijft. Zo hoeft hij niet elke dag te sms'en, maar kan hij zijn angst toch van zich afschrijven. Ook met zijn netwerk en vrienden heeft hij nu vaste belmomenten. Zo ontstaat een structuur en is er geen afwijzing meer.

Lees ook deze artikels

Andere interessante websites:

  • E-inclusie: Eenvoudige handleidingen voor apps en programma’s
  • Wablieft: Eenvoudige teksten en beelden rond corona en het leven tijdens corona. 
  • Sam vzw: Complete bundeling van informatie rond werken met kwetsbare doelgroepen tijdens corona.
  • VAPH: Tips voor mantelzorgers en zorgaanbieders

 

    Bekijk het webinar 'Samenwerken om kwetsbare mensen niet uit het oog te verliezen'

    Met welke plannen zorgen steden en gemeenten ervoor dat kwetsbare groepen de juiste ondersteuning krijgen?
    Welke good practices kunnen we overnemen van organisaties die werken met kansengroepen?

    Het Vlaams Agentschap voor Personen met een handicap (VAPH), Onafhankelijk Leven vzw en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) organiseerden op 13 mei 2020 een webinar rond dit thema. Daarin kwamen verhalen en goede praktijkvoorbeelden uit heel Vlaanderen aan bod. Ook Brake-Out-collega Dries verzorgde een deel van de presentatie (vanaf minuut 31).

    Je kunt het volledige webinar hieronder herbekijken. Presentaties zijn te downloaden via deze link.

    In samenwerking met