Openbaar vervoer

Kurt & de NMBS: tijd voor een terugblik

Wat collega Kurt teweegbracht met zijn open brief aan de NMBS, had hij in zijn stoutste dromen niet kunnen voorspellen. In september 2019 stelde Kurt de lamentabele toegankelijkheid van de NMBS aan de kaak op zijn Facebook-pagina. Toen ging de trein pas écht aan het rijden.

Kurt en Linde Merckpoel NMBS

Het begon met een open brief

Bij de start van de Week van de Mobiliteit maakte Kurt zijn open brief aan Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS, wereldkundig. Mevrouw Dutordoir beweert in een interview dat België een voortrekkersrol speelt wat betreft toegankelijke treinen, maar daarmee is Kurt het pertinent oneens. Daarnaast maakt hijzelf te pas en te onpas mee hoe óntoegankelijk reizen met de NMBS is. Redenen genoeg om in zijn pen te kruipen.

In zijn brief heeft Kurt het over alle praktische problemen die hij tijdens zijn treinreizen tegenkomt: in slechts 1 op 4 Belgische stations kan hij de trein op, al te vaak werkt een lift niet, 'toegankelijke' WC's zijn gedegradeerd tot opslagruimtes... Bovenal geeft hij aan dat hij zich een reiziger derde klasse voelt.

“Waarom zien ze mij meer als een object in plaats van een gewone reiziger die ook op tijd op zijn werk moet zijn en niet altijd kan zeggen wanneer een vergadering gedaan gaat zijn?”
Kurt, neemt frequent de trein

Volgens Kurt zit het fout met de mentaliteit bij de NMBS ten aanzien van personen met een beperking. Men aanziet hen niet als volwaardige klanten, maar eerder als objecten die men op en af de trein moet krijgen.

Massale respons

De reacties op de open brief zijn fenomenaal. De brief wordt meer dan 1500 keer gedeeld en zowat alle kranten besteden er aandacht aan. VRT NWS neemt de open brief integraal over en er komt een item over in Het Journaal. Ook Linde Merckpoel van Studio Brussel springt op de trein. Letterlijk dan. Ze volgt Kurt van Kortrijk naar Gent-Sint-Pieters en maakt er een vlog over.

Een eerste gesprek leidt tot een oproep

Zoveel media-aandacht zette wat in beweging en de NMBS reikt ons de hand. Een eerste kennismakingsgesprek volgt. Er wordt afgesproken dat we met elkaar zullen blijven spreken en dat Kurt in tussentijd zijn ervaringen mag blijven doorgeven. Maar waarom zouden we het beperken tot enkel Kurts ervaringen? Daarom lanceren we een oproep: iedereen kan zijn of haar ervaringen met toegankelijkheid bij de NMBS sturen naar iedereendetreinop@konekt.be.

Die oproep komt Linde ook ter oren en ze maakt een tweede vlog als update. Ook bij Michèle Cuvelier van Studio Brussel mogen we onze oproep doen, live vanuit de studio in Brussel.

Oog in oog met NMBS en De Lijn

Of we een gesprek in De Zevende Dag zouden zien zitten? Wow, dàt hadden we niet verwacht. Live televisie, met hooggeplaatsten van de NMBS en De Lijn tegenover ons? Die kans laten we uiteraard niet liggen. Een week later zitten we samen met Dorien Meulenijzer van VFG aan tafel bij Lieven Verstraete en Lisbeth Imbo.

De zevende dag NMBS en Konekt

En verder

De open brief van Kurt heeft iets heeft teweeggebracht. Men is er bij de NMBS van overtuigd dat er iets moet veranderen inzake toegankelijkheid. Getuige daarvan de recente aanwervingen van NMBS-medewerkers die specifiek op dat thema zullen werken. Konekt blijft ook in gesprek met de NMBS, want voor ons is het belangrijk dat die mentaliteitswijziging - waar Kurt in zijn open brief over sprak - er daadwerkelijk komt.

Wil je daarbij helpen? Dat kan zeker!

Blijf jouw ervaringen met toegankelijkheid bij de NMBS (positief en negatief) delen met ons. Wij bundelen alle verhalen en maken ze over aan de NMBS. Wordt vervolgd!
Stuur jouw ervaringen met toegankelijkheid bij de NMBS naar

Geplaatst op wo 27 november '19