Collega Wine begeleidt scholen bij het pioniersproject Hotspots Voor Talent. In een blogreeks deelt ze haar ervaringen. Deze week: hoe de leerhub van GO! Atheneum Campus Kompas na maanden voorbereiden en herdenken eindelijk het levenslicht ziet.
Van links naar rechts: Celine, Bob en An-Sofie, leerkrachten bij Campus Kompas Secundair in Wetteren.
In het project Hotspots voor talent experimenteert Konekt in drie middelbare scholen met ‘leerhubs’. Dat zijn fysieke plekken, nieuwe systemen of types samenwerkingen waarmee de school fundamenteel anders aan de slag gaat rond leren. We slopen figuurlijk de muren rond de school en maken verbinding met de maatschappij. In een andere blog vertelde ik al over de 7 criteria waaraan zo'n leerhub idealiter voldoet.
In GO! Atheneum Campus Kompas in Wetteren ziet de leerhub na maanden van voorbereiden, overleggen en herdenken (damn you covid!) eindelijk het levenslicht. Leerlingen van het vijfde jaar Verkoop en van het zevende jaar Elektriciteit slaan de handen in elkaar voor een leerexperiment dat de grenzen tussen leerjaren en vakken doet vervagen. In klasoverschrijdende groepjes, samengesteld op basis van individuele talenten en interesses, zullen ze een Valentijnsetalage maken voor een kapsalon in Wetteren.
Niet enkel het eindresultaat is van belang. Ook de eerste, vaak meer onzichtbare fases, blijken erg waardevol.Bob, leerkracht Elektriciteit
Op de muur speelt een filmpje, waarin leerkracht Elektriciteit Bob en zijn leerlingen zichzelf en hun klas-DNA tonen. Talenttermen als 'bezige bij' en 'mooimaker' vliegen in het rond en het enthousiasme spat ervan af. De scènes zijn doorspekt met de nodige humor, waardoor de andere groep leerlingen helemaal mee is met het verhaal. De leerlingen Verkoop van leerkracht An-Sofie laten op hun beurt zien welk vlees ze in de kuip hebben. Met een Powerpoint-quiz krijgen de anderen een beter beeld van ieders sterkte en talenten.
Voor Bob is deze kick-off al een les in loslaten. "Ik had zelf een filmscenario in gedachten maar mocht dat meteen weer opbergen. Mijn leerlingen hadden eigen voorstellen voor hoe we de film zouden aanpakken. Het is super om te zien hoe ze het eigenaarschap volledig op zich nemen. De rollen draaien om, vree wijs!"
Een week later trekt een deel van de leerlingen naar de kapperszaak om informatie in te winnen over de etalage. Alle talenten vinden er hun uitlaatklep. Communicatieve leerlingen stellen vragen aan de kapper, punctuele studenten nemen de maten van de etalage op en de creatievelingen denken na over hoe ze die zouden kunnen inrichten. Ze werken samen en luisteren naar elkanders argumenten.
Naarmate het experiment van Hotspots voor Talent concreter wordt, geven Bob en An-Sofie toe dat ze anders beginnen kijken naar hoe ze met leerlingen kunnen samenwerken. "Niet enkel het eindresultaat van een project is belangrijk," beseft Bob. "Ook die eerste, vaak meer onzichtbare fases blijken erg waardevol. Het is boeiend om te zien hoe leerlingen tijdens een brainstormfase samen durven nadenken en ontwerpen."
Het doet deugd wanneer leerkrachten ervaren dat op een krachtgerichte manier omgaan met leerlingen ook effectief werkt.Wine, procesbegeleider van Konekt
Het doet me veel deugd dat zowel An-Sofie als Bob ondervinden dat de krachtgerichte manier om met leerlingen om te gaan ook effectief werkt. Bob zei me dat wat goed loopt in de verf zetten écht een positief effect heeft op de leerlingen. Hij vindt het verrijkend om op voorhand samen met hen na te denken en hen te betrekken, ook al vraagt dat soms meer tijd en voorbereiding.
Ook de leerlingen geven aan dat ze verschillende elementen uit het experiment als positief ervaren. Het eigenaarschap dat meer bij hen ligt, de waarderende cultuur.... het werkt blijkbaar motiverend. Onze projectcriteria missen hun doel dus niet als eventueel kader voor onderwijsvernieuwing.
Als begeleider aan de zijlijn merk ik hoe de twee leerkrachten beetje bij beetje uit hun rol van vakexpert stappen. Ze zijn er ook om leerlingen te ondersteunen bij hun gezamenlijke en individuele leerprocessen. Bij alletwee zie ik het talent van groeimotor naar boven komen. Ze krijgen energie wanneer ze hun leerlingen zien groeien.
Ook al zijn ze erg verschillend, An-Sofie en Bob vormen een mooi team. Bob is een nieuw-freak
en een doordenker: hij krijgt energie van deze kans om te innoveren. Hij komt na een nachtje slapen met nieuwe ideeën en wil niet gaan voor de middelmatige versie. An-Sofie is een weger. Ze maakt kritische bedenkingen en is straf in het concreet uitwerken als planmaker. Zij ziet meteen voor zich wat allemaal mogelijk is en hoe dat aangepakt kan worden
Maar misschien nog het mooiste: beiden bezitten ze het talent van aansteker. Dankzij hun enthousiasme krijgen ze de leerlingen helemaal mee met dit innovatieve project.
Geïnteresseerd in onderwijsvernieuwing? Kritisch - maar benieuwd - naar hoe talentgericht onderwijs ook inclusie ten goede komt? In onze blogs lees je meer over onze visie op onderwijs. Je bent vanaf de eerste rij getuige van onze schoolexperimenten in Wetteren en Brugge.