Wat als leerlingen, leerkrachten, directeurs, ouders, lokale bedrijven en organisaties samen nadenken over de school van de toekomst? En ze die ideeën ook omzetten in een experiment? 3 scholen in Brugge en Wetteren gaan de uitdaging aan in het project Hotspots voor Talent.
"Het Europees Sociaal Fonds (ESF Vlaanderen) geeft organisaties in Vlaanderen de kans om te experimenteren met hoe we in de toekomst kunnen Leven, Leren en Werken. Konekt richt zich met Hotspots voor Talent specifiek op het onderwijs en de brug naar de arbeidsmarkt.
Samen met scholen uit Wetteren en Brugge buigen we ons over een paar fundamentele vragen: 'Hoe kunnen we antwoorden op de noden van iedere individuele leerling? Hoe zetten we ieders talent beter in de verf? Hoe maken we van de school meer dan de vier muren van het schoolgebouw?'
Het doel van de vernieuwing is in beide steden hetzelfde, maar de scholen die meewerken gebruiken een ander parcours om dat doel te bereiken. In Brugge werken de Steinerschool en BuSo Ravelijn samen. Die kijken voor hun onderwijs van de toekomst erg naar de samenleving die zich rond de scholen bevindt. Ravelijn en de Steinerschool overstijgen samen zowel de grenzen van het buitengewoon en het regulier onderwijs, als die van de verschillende onderwijsnetten. Bij GO! Atheneum Campus Kompas in Wetteren vertrekt het project niet van een blanco blad, want Campus Kompas is zelf al twee jaar bezig met schoolvernieuwing. Hier legt men de focus vooral op vernieuwing binnen de schoolmuren.
In elke school gaat een designteam - een denktank van leerkrachten, leerlingen, directieleden, ouders, bedrijven en organisaties uit de buurt - aan de slag met die vragen. Vervolgens ontwerpt het designteam een prototype van een leerhub. Dat is 'iets' (een fysieke plek, een nieuw systeem, een type samenwerking...) waarmee de school fundamenteel anders aan de slag zal gaan dan momenteel het geval is. In 2021 en 2022 testen, evalueren en finetunen we die prototypes in de praktijk. Vanuit daaruit zetten we dan weer volgende stappen.
In dit project is het proces minstens zo belangrijk als het resultaat. We leren uit onze successen, maar zeker ook uit waar het misloopt. Elke fout is een kans om te leren over hoe leven, leren en werken er in de toekomst kan uitzien. De goede praktijkvoorbeelden, valkuilen en geleerde lessen worden gebundeld en gecommuniceerd op het einde van het project.
Geïnteresseerd in hoe het project verloopt? Benieuwd naar hoe talentgericht onderwijs ook inclusie ten goede komt? In onze blogs ben je vanop de eerste rij getuige van onze schoolexperimenten in Wetteren en Brugge.