(English version below) In het kader van Erasmus+ zochten we samen met partners uit België, Duitsland, Cyprus en Letland of Brake-Out ook in andere landen een antwoord kan zijn op de noden van jongvolwassenen met een ondersteuningsnood. Welke lessen onze buitenlandse partners trekken en hoe we naar de toekomst kijken na dit project, lees je hier!
Foto's: Stefaan Vermeir
Kort samengevat was het doel van het project als volgt: een basisversie van Brake-Out vormgeven, die over landsgrenzen heen van toepassing is en vertaald kan worden naar de specifieke context van elk land. Hier werkten we 3 jaar aan met 7 enthousiaste partners uit 4 landen, in het kader van een Erasmus+ project van de Europese Unie.
Waarom we dit doen en hoe het project stapsgewijs verliep, kon je eerder al lezen op onze blog. Vandaag vertellen onze buitenlandse partners over hun beleving van het project, de lessen die zij eruit trekken en hoe ze die verder gaan toepassen nu het project ten einde is gelopen.
In Cyprus werken we samen met LCEducational Ltd. Litsa is er directeur en trainer, Toumazina is er verantwoordelijk voor de pilots en communicatie. LCEducational werkt met jongvolwassenen met een beperking. Daarnaast bieden ze ook trainingen aan voor professionelen die werken met personen met een handicap, en baten ze 2 huizen uit voor zelfstandig en begeleid wonen.
“Er zijn veel uitdagingen voor mensen met een beperking”, legt Litsa uit. “De omgeving is heel beschermend, waardoor deze mensen net minder kansen krijgen.” Toumazina vervolgt: “Het voornaamste doel van onze organisatie is om onze cliënten toegang te geven tot meer kansen, en hen te steunen in het proces. We willen kansen ontwikkelen en geven.”
Daarvoor werkten ze al met het principe van positieve psychologie. “Die mentaliteit zat al ingebakken in onze organisatie. Maar we werkten nog niet met het concept ‘talent’ zoals jullie dat bij Brake-Out doen. We kregen een nieuwe, toegankelijkere taal om over dezelfde ideeën te praten.”
Ik leerde zelf beter communiceren door dit project: waar ik me vroeger meer op de achtergrond hield, durf ik nu voor mijn mening opkomen. Dat wil ik ook aan de cliënten meegeven.Toumazina
In het pilootproject van Cyprus startten 9 cursisten, onder begeleiding van 3 trainers met elk een verschillende focus. Toumazina was verantwoordelijk voor de pilots: “Wat me vooral bijblijft, is dat we de mening van de cursisten zelf moeten vragen, luisteren naar wat zij nodig hebben en zoeken naar verschillende manieren om tegemoet te komen aan hun noden. Door de groepssessies en individuele gesprekken, moeten we hen een veilige plek bieden om te interageren, om fouten te maken en ervan te leren, en om succes te vinden in hun eigen doelen. Ik geloof echt in het programma. Ik leerde er zelf beter door communiceren: waar ik me vroeger meer op de achtergrond hield, durf ik nu meer voor mijn mening opkomen. Dat is wat ik ook aan de cliënten wil meegeven, dat ze voor zichzelf moeten en kunnen opkomen!”
Wat Litsa vooral meeneemt na dit project? “Als trainer van professionals heb ik heel veel aan de theoretische kaders – de Durfspiraal en de Circle of Courage ga ik zeker blijven gebruiken.” En die methodieken willen ze ook wijd verspreiden. “We gaan een aanvraag indienen voor fondsen om andere professionals in Cyprus op te leiden rond talent- en krachtgericht werken. Ik geloof echt in deze manier van werken, en ik vind dat andere professionals dit concept echt moeten leren kennen. Dit werkt voor iedereen, niet alleen voor mensen met een cognitieve ondersteuningsnood.”
Onze Duitse partner is Robert Kümmert Akademie GmbH, een beroepsopleidingscentrum. Zij bieden beroepsopleidingen aan voor maar liefst 40 verschillende jobs. De Akademie wordt in het Erasmus+ project vertegenwoordigd door Johannes en Patrick, die voor partnerorganisatie Caritas – Don Bosco werken. Ook zij geven aan dat er in hun land weinig kansen zijn voor mensen met een cognitieve beperking, omwille van een heel beschermende omgeving. Patrick: “Personen met een cognitieve beperking werken hier vaak in een beschutte werkplaats, en het is heel moeilijk om uit dat systeem te komen. De Verenigde Naties hebben Duitsland hier al meermaals voor op de vingers getikt, maar dit is hoe ons systeem werkt. Dat is echt een probleem. Mensen met een beperking worden hier buiten de samenleving geplaatst, in aparte scholen en werkplaatsen. Je moet ze niet zien, je moet er niet mee omgaan.”
Deze talentenvisie geeft ons een toegankelijkere taal om over competenties te spreken. Die kunnen we implementeren in onze werking, maar ook in onze manier van denken.Johannes
Het probleem begint volgens Patrick in de scholen. “Als iemand ‘moeilijk’ is in de klas, is de eerste reactie ofwel ‘kan je geen medicatie nemen?’ of ‘ik kan dit niet aan’. Leerkrachten hebben soms 30 leerlingen in 1 klas, dus er is gewoon geen ruimte voor."
Ook voor Johannes en Patrick was de talentenvisie een eyeopener. “Het perspectief op talent was nieuw voor ons. Talent is niet gewoon iets dat je goed kan, maar iets dat jou energie geeft, waar je van geniet, dat je doet stralen”, zegt Patrick. Johannes vult aan: “En iedereen heeft talenten, al moet je soms wat tijd nemen om ze te ontdekken. We werkten al met tools die dit op een meer ‘intellectuele’ manier benaderen, maar deze talentenvisie geeft ons een toegankelijkere taal om over competenties te spreken. Die kunnen we implementeren in onze werking, maar ook in onze manier van denken. We kijken nu anders naar mensen – deelnemers, collega’s, onze hele organisatie.”
Onze Letse partner is Latvian Movement for Independent Living, een organisatie die vooral focust op belangenbehartiging van mensen met een ernstige verstandelijke of meervoudige beperking. Dita vertelt: “We zijn een overkoepelende organisatie: onze leden zijn privépersonen, organisaties voor ouders die zorgen voor hun volwassen kinderen met een handicap, professionelen en dienstverleners. We zijn daarmee uniek in Letland, en dat is ook onze kracht. Als we vragen hebben, kunnen we die stellen aan alle belanghebbenden.”
Hun werk draait vooral rond belangenbehartiging, maar ze hebben ook diensten voor personen met een handicap. “We vinden het belangrijk om te tonen dat zo’n diensten kwalitatief én inclusief kunnen zijn. Daarom zijn we zelf diensten gaan aanbieden. Zo hebben we bijvoorbeeld een dagcentrum en openen we binnenkort een centrum voor begeleid wonen – het eerste in Letland voor personen met een ernstige beperking. We zijn trots dat we onze ideeën nu ook kunnen toepassen in de realiteit.”
Ik zocht in mijn werk als ergotherapeute al naar manieren om mijn cliënten zo veel mogelijk onafhankelijkheid te bieden. Nu kan ik hen ook actief helpen om meer plezier te vinden in het dagelijks leven.Dita
De grootste uitdaging aan het Erasmus+ project? “Deze talentenvisie uitproberen bij onze doelgroep: hoe werken we talentgericht met personen met een ernstige beperking? Het was een uitdaging, maar het wérkt wel echt. Ik ben ergotherapeute, en in mijn werk zocht ik altijd naar manieren om mijn cliënten zo veel mogelijk onafhankelijkheid te bieden in het dagelijks leven. Deze talentenvisie geeft daar een wending aan, in die zin dat ik hen niet alleen meer kan ondersteunen, maar hen ook actief kan helpen om meer plezier te vinden in hun dagelijks leven.”
Dita neemt deze visie mee in haar werk na dit project. “Ik werk veel met studenten, en zal hen ook krachtgericht leren denken. Het is echt belangrijk dat zij hun cliënten zien als personen, niet als zorgobjecten. En ik wil hen leren hoe ze talenten kunnen ontdekken bij mensen, ook als die ‘verstopt’ zitten. Dat is uitdagend, maar geeft ook heel veel voldoening!”
Bevindingen verspreiden
Je leest het, onze buitenlandse partners vinden het allemaal heel belangrijk om onze krachtgerichte aanpak zo ver mogelijk te verspreiden. Dat doen we zelf natuurlijk ook! De bevindingen van het Erasmus+ project deelden we op vrijdag 4 oktober met gelijkgestemde organisaties tijdens een gratis Inspiratiesessie. Daar konden zij ook een duik nemen in de Brake-Out werking door 2 boeiende workshops, mee vormgegeven door de Brake-Outers zelf. Benieuwd hoe die dag eraan toeging? Dat lees je hier!
Denk je dat Brake-Out iets voor jou is? Of denk je dat het een waardevolle springplank kan zijn voor iemand die je kent? Lees meer over het traject, of vraag meteen een kennismakingsgesprek aan.
Dit pilootproject is een samenwerking van 7 partners uit 4 landen. We dromen ervan om na een succesvolle uitrol ook in de andere Europese landen te kunnen implementeren.
We nemen met Brake-Out een trekkersrol op in dit project, en werken samen met deze partners:
Mede gefinancierd door de Europese Unie. De hier geuite ideeën en meningen komen echter uitsluitend voor rekening van de auteur(s) en geven niet noodzakelijkerwijs die van de Europese Unie weer. De Europese Unie kan hier niet voor aansprakelijk worden gesteld.
As part of an Erasmus+ program, we collaborated with partners from Belgium, Germany, Cyprus, and Latvia to explore whether Brake-Out could also address the needs of young adults requiring support in other countries. Discover which lessons our project partners have learned and how they envision the future after this project ends.
Photos: Stefaan Vermeir
In summary, the goal of the project was as follows: to develop a basic version of Brake-Out that could be applied across borders and adapted to the specific context of each country. We worked on this for 3 years with 7 enthusiastic partners from 4 countries as part of an Erasmus+ project funded by the European Union. You could already read on our blog why we embarked on this journey and how the project progressed step by step. Today, our international partners share their experiences of the project, the lessons they have learned, and how they plan to apply these lessons now that the project has come to an end.
I personally learned to communicate better through this project: I used to stay more in the background, but I now dare to express my opinion. I want to pass this on to the clients as well.Toumazina
In the pilot project in Cyprus, 9 participants started under the guidance of 3 trainers, each with a different focus. Toumazina was responsible for the pilots: “What stands out most to me is that we need to ask for the opinions of the participants themselves, listen to what they need, and look for different ways to meet their needs. Through group sessions and individual conversations, we must provide them with a safe space to interact, make mistakes and learn from them, and find success in their own goals. I truly believe in the program. It helped me communicate better myself: where I used to stay more in the background, I now dare to voice my opinion more. This is what I want to pass on to the clients as well — that they can and should stand up for themselves!”
What does Litsa take away from this project? “As a trainer of professionals, I greatly value the theoretical frameworks — I will definitely continue using the Dare Spiral and the Circle of Courage.” They also want to spread these methodologies widely. “We are going to apply for funding to train other professionals in Cyprus on talent- and strength-based approaches. I truly believe in these methods, and I think other professionals need to learn about this concept. This works for everyone, not just for people with cognitive disabilities.
Our German partner is Robert Kümmert Akademie GmbH, a vocational training center. They offer vocational training for 40 different jobs. The Akademie is represented in the Erasmus+ project by Johannes and Patrick, who work for the partner organization Caritas – Don Bosco. They also point out that in their country, there are not a lot of opportunities for people with cognitive disabilities due to a very protective environment. Patrick: “People with cognitive disabilities here often work in sheltered workshops, and it is very difficult to break out of that system. The United Nations has reprimanded Germany for this several times, but this is how our system works. That is really a problem. People with disabilities are placed outside of society here, in separate schools and workshops. You don’t have to see them, you don’t have to deal with them."
This talent vision provides us with a more accessible language to talk about competencies. We can implement this in our operations as well as in our way of thinking.Johannes
According to Patrick, the problem starts in schools. “If someone is ‘difficult’ in class, the first response is either ‘can’t you take medication?’ or ‘I can’t handle this.’ Teachers sometimes have 30 students in one class, so there is simply no room.”
The talent vision was also an eye-opener for Johannes and Patrick. “The perspective on talent was new to us. Talent isn’t just something you’re good at, but something that gives you energy, that you enjoy, that makes you shine”, says Patrick. Johannes adds: “And everyone has talents, even if it sometimes takes time to discover them. We were already using tools that approached this in a more ‘intellectual’ way, but this talent vision provides us with a more accessible language to talk about competencies. We can implement this in our operations as well as in our way of thinking. Now we look differently at people – participants, colleagues, our entire organization."
Our Latvian partner is the Latvian Movement for Independent Living, an organization that primarily focuses on advocacy for people with severe intellectual or complex disabilities. Dita explains: “We are an umbrella organization: our members are private individuals, organizations for parents who care for their adult children with disabilities, professionals, and service providers. This makes us unique in Latvia, and it is also our strength. If we have questions, we can ask all the stakeholders.”
Their work mainly revolves around advocacy, but they also provide services for people with disabilities. “We believe it is important to show that such services can be both high-quality and inclusive. That is why we started offering services ourselves. For example, we have a day center and will soon open a supported living center – the first in Latvia for people with severe disabilities. We are proud that we can now apply our ideas in reality.”
I was already looking for ways in my work as an occupational therapist to offer my clients as much independence as possible. Now, I can also actively help them find more joy in daily life.Dita
The biggest challenge of the Erasmus+ project? “Trying out this talent vision with our target group: how do we work in a talent-focused way with individuals with severe disabilities? It was a challenge, but it really works. I am an occupational therapist, and in my work, I have always looked for ways to offer my clients as much independence as possible in daily life. This talent vision gives a new twist to that, in the sense that I can now not only support them more but also actively help them find more joy in their daily lives.” Dita will carry this vision forward in her work after the project. “I work with students a lot, and I will teach them to think from a talent-based approach. It’s really important that they see their clients as people, not as care objects. And I want to teach them how to discover talents in people, even if they are 'hidden.' It’s challenging, but it also provides a great deal of satisfaction!"
As you can see, our international partners all find it very important to spread our strength-based approach as far as possible. And so do we, of course! We shared the findings of the Erasmus+ project on Friday, October 4th, with like-minded organizations during a free Inspiration Session. They also had the opportunity to experience the Brake-Out approach through 2 engaging workshops, co-created by the Brake-Outers themselves.
Do you think Brake-Out could be the perfect programme for you? Or do you think it could be a valuable stepping stone for someone you know? Read more about the programme, or about the Erasmus+ project.
This pilot project is a collaboration of 7 partners from 4 countries. We dream of being able to implement it in other European countries after a successful rollout.
Brake-Out takes a leading role in this project and collaborates with the following partners:
Co-funded by the European Union. The ideas and opinions expressed here are solely those of the author(s) and do not necessarily reflect those of the European Union. The European Union cannot be held liable for them.