Wat is Brake-Out precies? Wat zijn de effecten van het leerprogramma? En hoe kunnen we het nog verbeteren? Brake-Out-medewerkster Evelien Neirynck en ambassadeur Jasmien Demeersman onderzoeken het op wetenschappelijke manier.
Evelien: “Het leerprogramma van Brake-Out is compleet nieuw. Er bestaan geen gelijkaardige trajecten voor jongvolwassenen met een cognitieve ondersteuningsnood. We willen objectief neerschrijven wat het programma inhoudt en wat er allemaal gebeurt tijdens de activiteiten. Want daar heeft iedereen zijn of haar eigen idee over. Eerst leggen we het bouwplan van het traject objectief bloot. Vervolgens kijken we wat we eraan kunnen verbeteren.”
Jasmien: “Om dat allemaal te weten te komen, interviewen we verschillende betrokkenen van Brake-Out: coaches, deelnemers, supporters. Binnenkort observeren we de groepen tijdens hun activiteiten.”
Evelien: “Voor Jasmien startte als co-onderzoeker, deed ik al een paar creatieve workshops met de jongeren van Brake-Out Gent. Dat gaf me een beeld van de elementen die ze belangrijk vinden bij Brake-Out, hoe ze de wekelijkse sessies beleven… We doen ook vier POS-gesprekken (Personal Outcome Scale) met de deelnemers. We stellen dezelfde vragen bij aanvang, in de helft en op het einde van de drie jaar, en dan nog vijf jaar na de start. Zo kunnen we zien op welke domeinen Brake-Out een verschil heeft gemaakt en op welke niet.”
Jasmien: “Het zal een duidelijk en goed onderbouwd leerprogramma opleveren, waarmee nieuwe Brake-Out-groepen aan de slag kunnen.”
Evelien: “Met wat we tot nu toe onderzochten, kunnen we de huidige coaches ook al feedback geven: ‘Dit valt ons op in deze groep, dat zien we in andere groepen…’ Ook voor de deelnemers en supporters is het interessant om zwart op wit te zien welke stappen al gezet zijn.”
Jasmien: “We zullen de verhalen en inzichten ook naar buiten brengen in een impactrapport. Ik zoek nog naar een manier om dat allemaal in beeld te brengen.”
Evelien: “Met een wetenschappelijk onderbouwd rapport hopen we de samenleving en de overheid te overtuigen om meer met een talentenbril te kijken, zoals Brake-Out ook doet. We willen ook scholen en organisaties stimuleren om de Brake-Out-methodiek toe te passen in hun werking.”
Jasmien: “Wij hebben allebei een ander perspectief en vullen elkaar goed aan. Als ervaringsdeskundige sta ik dichter bij de cursisten, waardoor ik hen beter begrijp. Ik denk meer in beelden dan in woorden. Zo zie ik Brake-Out bijvoorbeeld als een huis.”
Evelien: “Het is heel fijn samenwerken met Jasmien. Ze zorgt ervoor dat we onze vragen op een verstaanbare manier stellen. Als we moeilijke woorden gebruiken, dan vertelt Jasmien de dingen op een manier die iedereen het snapt. Ze helpt me ook beter plannen, want zelf ben in daar niet zo sterk in. Een madame van aanpakken, die voor een positieve vibe zorgt.”
Evelien: “Professor Geert Van Hove van UGent (vakgroep Orthopedagogiek) is onze coach. Als we vragen hebben, dan mogen we hem altijd contacteren. Remco Mostert van HoGent helpt ons bij de POS-vragenlijst. Daarnaast wisselen we ervaringen uit met onderzoekers uit Leuven. Dankzij de departementen Gelijke Kansen en Sociaal-Cultureel Werk hebben we een budget om onderzoek te doen, maar eigenlijk zijn die middelen te beperkt om alles te kunnen onderzoeken wat we zouden willen weten.”
Jasmien: “Als het eerste rapport met resultaten klaar is – hopelijk na de zomer – gaan we op zoek naar extra financiële steun om het onderzoek verder te kunnen zetten.”
Evelien: “Vanaf dan is het ook de bedoeling om samen te werken met een academische partner.”
Evelien en Jasmien bundelden de resultaten van hun onderzoek in een impactrapport. Daarin brachten ze de Brake-Out-methodiek in kaart, bespreken ze succesfactoren, aandachtspunten en de zichtbare effecten van het leerprogramma. Dat rapport kan je hier integraal downloaden.