Focus op talent

Talentsessie in het BuSO: "Eerste keer dat ik praat over mijn toekomstdromen"

Als er één ding is waar we bij Konekt in geloven, dan is het wel dat iedereen talenten heeft. Al merken we dat lang niet iedereen zijn eigen talenten kent, en vooral in het buitengewoon onderwijs zien we dat er vaak gefocust wordt op wat moeilijk gaat. Daarom trokken we in 2022 Vlaanderen rond om Talentsessies te geven in BuSO-scholen. Die konden we gratis aanbieden dankzij steun van De Warmste Week. Maar zo’n talentsessie, wat moet je je daar eigenlijk bij voorstellen? We nemen je graag mee op pad.

Talentsessie in het BuSO

Het is donderdag 1 december en we komen aan in SBSO Baken in Sint-Niklaas. Juf Leen begroet ons en we wandelen een klas met 9 enthousiaste 14- tot 17-jarigen binnen. We, dat zijn lesgever Hilde, colesgever Iris en storyteller Charlotte.

We beginnen met een voorstellingsrondje. Iedereen heeft een voorwerp meegebracht dat iets over hem of haar vertelt. Kyarra wil graag beginnen en vertelt ons vol enthousiasme dat ze sinds dit jaar danslessen volgt. Trots laat ze ons een video zien van in de hiphoples. Hilde merkt meteen op dat Kyarra een beweegtalent heeft. Zo gaan we de cirkel rond en leren we elkaar kennen. Mardochee en Jens houden van muziek, Maysa en Yasmina blijken échte mooimakers, Andrea heeft een heerlijk droog gevoel voor humor en Tibo brengt orde in de chaos.

Daarna vraagt Hilde aan de groep wat zij denken dat een talent is. We komen samen uit op de definitie: iets dat je goed kan en graag doet. “Iedereen heeft 7 tot 10 talenten”, legt Hilde uit. Kyarra merkt op dat ze er maar twee heeft. “Ik ga je dat aan het einde van de voormiddag nog eens vragen. Dan kan je er hopelijk meer bedenken.”

Talentenverhaal

Nu we allemaal weten wat een talent precies is, is het de beurt aan colesgever Iris. Zij vertelt haar talentenverhaal – wie ze is, wat ze graag doet, waar ze van droomt en waar ze energie van krijgt. Ze speelt theater en schrijft prachtige gedichten, waarvan we er een paar te zien krijgen in de presentatie. Iris wil een voorbeeld zijn voor andere mensen met een handicap, om hen meer zelfvertrouwen te geven. Daarom gaat ze ook mee als colesgever. “Ik wil mensen kunnen inspireren om ook op zoek te gaan naar hun talenten. En ik wil mensen kunnen betoveren met mijn poëzie”, vertrouwt ze ons toe. Na haar presentatie praten we nog even na. Andrea vertelt dat zij ook gedichten schrijft, en ook haar klasgenoten blijken creatieve hobby’s te hebben.

Iris colesgever talentsessie

Een prachtige overgang naar het volgende deel van de workshop. Hilde legt aan de hand van voorbeeldfoto’s uit welke verschillende soorten talenten er zijn. Een foto van een fietser beeldt het beweegtalent uit, iemand in een hangmat staat voor het ontspantalent,… Je snapt het concept. Daarna spreiden we de foto’s uit over de grond, zetten we muziek op (Boef, op aanvraag van de leerlingen) en mag iedereen rondwandelen en de verschillende talenten nog eens bekijken. Wanneer de muziek stopt, neemt iedereen een foto van de grond die bij hen past. We overlopen welk talent iedereen heeft gekozen, en bespreken hoe dat bij die persoon past. Net als we de cirkel rond zijn, gaat de schoolbel.

Kracht

Na een korte pauze, vliegen we er weer in. We overlopen de powerpoint van Iris nog eens en identificeren haar verschillende talenten. Bijvoorbeeld: Iris schrijft poëzie, dat komt voor uit een schrijftalent en een zingevingstalent. Haar liefde voor theater past dan weer in een podium- en een taaltalent. De jongeren zoeken actief mee, en als iets niet helemaal duidelijk is, legt Iris of Hilde het uit. Bij het einde van de presentatie komen we bij een gedicht dat Iris schreef. Kracht, heet het, en Yasmina leest het voor voor de klas. Jens is duidelijk geraakt door het gedicht en vraagt of hij het voor de klas mag performen. De jongen, die eerst zo verlegen leek, staat nu rappend voor de klas.

Daarna volgt een oefening om onze eigen talenten beter te leren kennen. Hilde legt de groep een paar situaties voor, en drie opties om daarop te reageren. Bijvoorbeeld: We organiseren een feestje met de klas. Welke taak neem jij op jou?

  1. Een boodschappenlijstje maken en naar de winkel gaan
  2. Het lokaal versieren
  3. Een taart bakken

De leerlingen kiezen elk welk antwoord het best bij hen past, en daarna bespreken we in groep welke talenten bij die opties horen. Zo ontdekken ze welke talenten zij hebben.

Talentensilhouet

Die kennis kunnen ze gebruiken als ze hun eerste kleine talentensilhouet maken. Ze krijgen een A4tje met daarop een silhouet en een vel stickers waar pictogrammen en talenten op staan. Alle talentenstickers die bij hen passen, mogen ze op hun silhouet plakken. Bij sommigen loopt het supervlot, anderen hebben nog een beetje twijfels, maar uiteindelijk slaagt iedereen erin om minstens 6 talenten op te kleven. Kyarra, die daarstraks nog overtuigd was dat ze er maar 2 had, plakt vol overtuiging 8 stickers op haar silhouet. Fantastisch om te zien.

Daarna bespreken we nog even na. Wat vonden ze leuk aan de dag? Kijken ze uit naar de tweede sessie? En hebben ze iets bijgeleerd? Jens blinkt van trots als hij zegt: “Ik ben blij dat ik iedereen mijn zangtalent kon laten zien.” Ook Kyarra is enthousiast: “Ik heb ontdekt dat ik meer talenten heb dan ik dacht en dat was leuk.” Yasmina vult aan: “Dit is de eerste keer dat ik praat over de toekomst en over mijn dromen.”

Onze talentenvisie

Wil jij meer weten over onze talentenvisie? Wil jij ook je talenten ontdekken en ontplooien? Dan ben je hier aan het juiste adres!

Lees meer over onze talentenvisie Bekijk onze opleidingen voor jongvolwassenen met een handicap
Talentensilhouet
Geplaatst op ma 23 januari '23