Top navigatie

Jongeren met een beperking willen ook leider worden

Stel je voor: al van jongs af ben je lid van de jeugdbeweging. Je wordt 16 of 17 en je hebt super veel zin om de stap naar de leiding te zetten. Voor leden met een verstandelijke beperking of autisme is dit onmogelijk. Die kunnen toch niet mee op animatorcursus. Of wel?

Nieuw: de inclusieve animatorcursus

Jongeren met een beperking groeien zelden door naar de leiding in een jeugdbeweging. Nochtans hebben veel van hen de goesting en motivatie om een actieve rol op te nemen in hun vereniging. Met het project Inclusieve Animatorcursus stellen Chirojeugd Vlaanderen, Scouts & Gidsen Vlaanderen, KSA, Kazou en Hannibal vakanties, met de steun van Cera en Konekt, hun animatorcursussen open voor jongeren met een beperking*. Op die manier geven ze de jongeren de kans om een volwaardige rol op hun maat op te nemen in de leidingsploeg, met de nodige ondersteuning. Met andere woorden: een jeugdwerk voor iedereen door iedereen. Ze bouwen mee aan een samenleving waarin ook jongeren met een beperking voluit mee kunnen participeren. De kinderen uit hun jeugdbeweging zullen het vanzelfsprekend vinden om samen dingen te doen met personen met een beperking.
* vooral jongeren met een onzichtbare beperking zoals autisme, NAH, psychische kwetsbaarheid, verstandelijke beperking...

Meer weten over het project?
Ken je iemand die de
inclusieve animatorencursus graag zou volgen?
Wil jouw jeugdbeweging zelf aan de slag?

Mail dan naar stef.thienpont@konekt.be.
Hij geeft meer uitleg en brengt je in contact met mogelijke animatoren of jeugdgroepen.

Liam: "Op het speelplein tussen de kinderen voel ik me op mijn gemak."

Liam is 20 jaar en dol op kinderen. Hij vond zijn eerste keer als monitor op het speelplein behoorlijk spannend: “Gelukkig was de hoofdleidster al eens bij mij op bezoek geweest, zodat ik haar al een beetje kende. Fijn van haar, want alles was helemaal nieuw voor mij.” Intussen neemt Liam een volwaardige rol op in de leidingsploeg en draait hij vlot mee. “Sommige andere animatoren zagen niet eens dat ik een beperking heb. Samen met hen verzin ik spelletjes en zorgen we ervoor dat nieuwe kinderen goed worden opgevangen.”

“Wanneer het me wat te druk wordt, kan ik even tot rust komen in het leidingslokaal. Toch zorg ik dat ik snel weer bij de kinderen ben. Het liefst sta ik bij de kleintjes. Als er eentje huilt, ben ik er snel bij om hem of haar te troosten.” Voor andere jeugdverenigingen heeft Liam nog een gouden tip om hun werking open te stellen: “Niet twijfelen, gewoon doen!”.

Zo ziet een traject op maat eruit

Vanaf 2019 kunnen jongeren met een beperking een volwaardige rol op hun maat opnemen in een (bege)leidingsploeg. Dit betekent dat ze hun talenten ten volle inzetten, maar ook kunnen rekenen op de nodige ondersteuning van de overige leiding. Een gepaste rol voor deze jongeren vinden, is maatwerk. Bij iedere jongere zal deze rol er dan ook anders uitzien.

Bijvoorbeeld: een meisje met autisme kan erg vlot omgaan met de jongste leden en zorgt ervoor dat alles goed voorbereid is. Of een jongen met een licht verstandelijke beperking, die veel gevoel voor drama heeft en zich graag verkleedt, doet zonder moeite het toneeltje van een spel en krijgt door zijn enthousiasme de groep makkelijk mee.

Jongeren gaan mee op cursus om zich voor te bereiden op dit engagement. Jeugdbewegingen organiseren hiervoor geen aparte cursussen, maar zorgen ervoor dat elke cursus zo toegankelijk mogelijk is. Cursusbegeleidingsploegen krijgen vooraf en tijdens de cursus zelf de nodige opleiding en ondersteuning. Om deze ondersteuning te kunnen bieden, volgen een aantal personen van de deelnemende organisaties momenteel een train-de-trainerstraject. Daarin krijgen ze handvatten en inzichten om een inclusieve animatorcursus te helpen realiseren.
 
Dit project is een initiatief van Chirojeugd Vlaanderen, Hannibal, Kazou, Konekt, KSA en Scouts en Gidsen Vlaanderen, met de steun van Cera en de Vlaamse Overheid.