In de zorg werk je dagelijks met collega’s, cliënten en hun netwerk, ieder met eigen wensen en behoeften. Dat kan leiden tot verschillende meningen of spanningen, bijvoorbeeld bij zorgplannen, het verdelen van taken of bespreken van moeilijke onderwerpen. Inclusieve besluitvorming helpt om diverse perspectieven te integreren, ongelijkheid te verminderen en keuzes te maken waar zowel de cliënt als het zorgteam zich in kunnen vinden. Zo creëer je een veilige zorgomgeving waarin iedereen mee kan doen, ook de stille stemmen.
In iedere zorgomgeving komt het voor dat teamleden of cliënten niet altijd kunnen zeggen wat er gezegd moet worden, of wat ze écht willen zeggen. Dit kan leiden tot misverstanden, roddels of zelfs sabotage. Met inclusieve besluitvorming ga je hiermee aan de slag en leer je hoe je alle stemmen kunt laten horen, ook de opstandige stemmen.
Kader: Je leert de basisprincipes voor het nemen van een inclusief besluit binnen je zorgteam of met cliënten en hun netwerk.
Vaardigheden: Je maakt kennis met vaardigheden die ervoor zorgen dat iedereen gehoord wordt: actief luisteren, verbindend communiceren en effectief omgaan met conflicten.
Dynamieken: Je ontdekt hoe je machtsdynamieken binnen het zorgteam en in de relatie met cliënten kunt herkennen, en hoe je gelijkheid in de groep kunt bevorderen.
Kun je effectief omgaan met conflicten binnen zorgteams en met cliënten.
Weet je hoe je cliënten en hun netwerk actief kunt betrekken bij besluitvorming.
Doorbreek je machtsdynamieken en bevorder je gelijkwaardigheid binnen teams.