- Ervaringsgerichte oefening
De helft van de groep krijgt een fysieke beperking aangemeten en doorloopt verschillende stappen in een customer journey. De andere helft wordt blootgesteld aan een aantal kenmerken van leven met neurodiversiteit (meer bepaald ASS, hoog- of laagbegaafd, Niet Aangeboren Hersenletsel). De groep wordt in een context geplaatst waarin gedrag, zintuigelijke prikkels en woorden andere betekenissen krijgen. Daarna worden de groepen omgewisseld.
Fysieke diversiteit: Beperkte mobiliteit, gehoorverlies, slechtziendheid, blindheid ...
Neurodiversiteit: prikkelverwerking, sociale codes, sensorische overload... - Persona mapping
Na de ervaringsoefeningen bespreken de deelnemers in groep kort hun belangrijkste indrukken. Op basis van vooraf uitgewerkte persona’s worden de kernkenmerken van elke (fysieke en neurodiverse) groep in kaart gebracht en besproken. - Redelijke aanpassingen
Kleine, divers samengestelde groepjes brainstormen over werkbare ideeën om het eigen bedrijf toegankelijker te maken. Per groep wordt een speerpunt geformuleerd en alle input wordt in een verslag teruggekoppeld aan de verantwoordelijke van het bedrijf. - Afronding & evaluatie
We sluiten af met een aantal sleutelprincipes en quick wins die direct toepasbaar zijn in alle lagen van het bedrijf.