Mobiliteit is een onmisbare schakel op weg naar een inclusieve maatschappij waarin personen met een beperking een actieve rol kunnen opnemen. Wanneer je je niet kan verplaatsen, dan wordt jouw leefwereld meteen veel kleiner. Daarom werkt Konekt mee autonoom toegankelijk openbaar vervoer. Voor NMBS begeleiden we onderdompelsessies en dragen we bij aan de ontwikkeling van een nieuwe reservatie-app.
NMBS streeft naar autonome toegang tot stations, treinen en diensten voor alle reizigers. Ze wil toegankelijke stations ontwerpen en meer treinen laten rijden die afgestemd zijn op de behoeften van personen met een beperking.
De onderdompelsessies die Konekt voor NMBS organiseert laten NMBS-personeel in de huid kruipen van een treinreiziger met een beperking. Een totale onderdompeling: met een blinddoek of een koptelefoon zodat ze niets horen, of in een rolstoel. Zo moeten de deelnemers aan de sessies hun weg vinden in het station, hun ticket kopen en de trein nemen. Daarna kunnen ze hun ervaringen uitwisselen en reflecteren op wat ze hebben meegemaakt.
De lesgevers zijn een van de sterktes van de onderdompelsessies van Konekt. Ze zijn ervaringsdeskundigen en weten dus uit eerste hand welke drempels er bestaan in de maatschappij.
"Vroeger paste ik bij een ontwerp of renovatie van een station de regels rond toegankelijkheid wel toe, maar dankzij deze opleiding begrijp ik ook concreet waarom."Philippe De Clerck, ingenieur-architect bij NMBS
De onderdompelsessie is een persoonlijke ervaring. Na de onderdompeling ontdek je quick wins waarmee je meteen aan de slag kan. De sessie speelt op die manier in op de specifieke situatie in jouw organisatie.
Kom naar onze studiedag op 3 december. Daar leer je de drempels in jouw bedrijf kennen en ontdek je kansen voor een inclusief beleid op het vlak van strategie, HR, leiderschap en organisatiecultuur.
Hoewel er meer en meer autonoom toegankelijke stations zijn (85 in 2021 en 150 gepland tegen 2025) is het nog steeds nodig om begeleiding aan te vragen wanneer je bijvoorbeeld met een rolwagen of als persoon met een visuele beperking de trein wil nemen. Om die begeleiding aan te vragen ontwikkelt NMBS een nieuwe app. Die moet de procedure drastisch inkorten en vergemakkelijken.
Konekt onderzoekt mee de customer journey van een klant die via de app begeleiding aanvraagt. Via focusgroepen gaan we na welke stappen iemand aflegt bij een aanvraag en op welke vlakken dat beter kan. Ook het gebruik van de nieuwe app brengen we in beeld, om bij te sturen en tot een betere dienstverlening te komen.